Kiezen voor het jonge kind helpt aankomende leerkrachten en kleuterbegeleiders alle competenties te verwerven die nodig zijn om met het jonge kind te werken. Het boek biedt een compleet overzicht van ontwikkelingen die zich - nationaal en internationaal - op dit vakgebied afspelen en van alle aspecten waar leerkrachten en begeleiders in de praktijk concreet mee te maken krijgen. Het boek bestaat uit drie delen.
De inzichten op het gebied van goed onderwijs aan het jonge kind zijn aan veranderingen onderhevig. Onderwijskundig en pedagogisch onderzoek wijst uit dat we jonge kinderen niet moeten testen, en dat een strikt programmagerichte werkwijze niet past bij deze leeftijd.
In de nieuwe druk van Kiezen voor het jonge kind worden die ontwikkelingen op de voet gevolgd. Zo is er aandacht voor de nieuwste wetenschappelijke inzichten, bijvoorbeeld op het gebied van hersenontwikkeling en over het belang van risicovol mogen spelen. Verder worden belangrijke kwaliteitsindicatoren als interactievaardigheden, gericht op ontwikkelingsstimulering en executieve functies besproken. Ook het thema rekenontwikkeling van het jonge kind is in deze editie meer uitgewerkt. Tevens krijgen de ontwikkelingen op het gebied van de Vroeg en Voorschoolse Educatie (VVE) extra aandacht. Tot slot zijn er meer verwijzingen opgenomen naar digitale bronnen (websites en video's).
Kiezen voor het jonge kind is geschreven voor (aankomende) leraren en onderwijsassistenten in het primair onderwijs, die kiezen of ervoor gekozen hebben om te werken met het jonge kind.
Helma Brouwers heeft lesgegeven op diverse pabo's. Momenteel geeft zij lezingen en is ze nauw betrokken bij de visieontwikkeling op het vakgebied.