Hoe kunnen (toekomstige) sociale professionals richting geven aan het sterk decentraliserende jeugdbeleid? Jeugdbeleid in transitie biedt kennis over het huidige en toekomstige jeugdbeleid en de bijhorende werkdomeinen en maakt de relatie tussen overheid en uitvoerders van jeugdbeleid inzichtelijk. Het boek gaat in op de samenhang van werkdomeinen binnen jeugdbeleid en biedt vernieuwende instrumenten voor beleidsmatig werken, methodisch werken, participatie, ketenaanpak en sturing van beleid.
Jeugdbeleid in transitie bestaat uit drie delen. Deel 1 biedt een theoretisch raamwerk rond het jeugdbeleid in Nederland en de actoren (overheden, organisaties, burgers etc.) die dat vormgeven. Beleidsproces en -beïnvloeding komen aan bod, evenals instrumenten daarvoor. In het tweede deel van het boek komt het integraal jeugdbeleid naar voren en presenteren de auteurs nieuwe visies in het jeugdbeleid en het transitieproces. In deel 3 komen beleidsvelden en casussen binnen het jeugdbeleid naar voren en wordt de samenhang met andere beleidsvelden en ontwikkelingen daarbinnen geschetst. Door het hele boek heen vindt de (toekomstige) sociaal werker methodieken, instrumenten en opdrachten.
Jeugdbeleid in transitie richt zich op professionals in de sociale sector die betrokken zijn bij de uitvoering van overheidsbeleid en op sociale opleidingen die studenten voorbereiden op het nieuwe werken zoals Pedagogiek, SPH, MWD, CMV en Social Work. Daarnaast biedt het relevant materiaal voor (toekomstige) leraren en is het, gezien de hoge actualiteitswaarde, interessant voor bestuurskundigen en politicologen.
Drs. Jan Bekker is docent en onderzoeksbegeleider bij de bachelor- en masteropleiding Pedagogiek van de Hogeschool Rotterdam. Dr. Toby Witte is lector Maatschappelijke Zorg Risicojongeren bij het kenniscentrum Talentontwikkeling van de Hogeschool Rotterdam.