Veel eerstejaars wo-studenten hebben moeite met het schrijven van academische teksten. Dit komt door lacunes in hun taalverwerving tijdens hun vooropleiding en doordat zij onvoldoende weten wat er van hun schrijfvaardigheid wordt verwacht aan de universiteit. Basisvaardigheden academisch schrijven geeft inzicht in de criteria voor wetenschappelijk schrijven en leert studenten hoe zij hun teksten aan die criteria kunnen laten voldoen.
Basisvaardigheden academisch schrijven loodst studenten (en docenten) door het schrijfproces. Alle aspecten van het schrijven worden behandeld, met verwijzingen voor verdieping. Studenten ontdekken wat er ontbreekt aan hun taal- of schrijfvaardigheid, wat een wetenschappelijke schrijfstijl kenmerkt, welke eisen aan taalvaardigheid worden gesteld, hoe ze efficiƫnt een academische tekst schrijven en hoe ze een logische structuur opzetten. Daarnaast leren ze bronnen parafraseren, samenhang in teksten aanbrengen en kritisch op eigen schrijfwerk reflecteren. Ook studenten van wie het Nederlands niet de eerste taal is hebben veel baat bij dit boek.
Basisvaardigheden academisch schrijven is een echt 'doe-boek' met veel oefeningen en een uitgebreide website.
Basisvaardigheden academisch schrijven richt zich op eerstejaars wo-studenten en op wo-bachelorstudenten die een scriptie schrijven, maar ook andere studenten kunnen het boek gebruiken om hun academische schrijfvaardigheid te vergroten.
Maartje Goosen is docent en coƶrdinator van het Scriptorium bij het Language Center van Tilburg University. Francien Schoordijk is docent bij het Instituut voor Nederlands Taalonderwijs en Taaladvies (INTT) van de Universiteit van Amsterdam.