Met Geloof je het zelf?! presenteren de auteurs het vak Levensbeschouwing vanuit een nieuwe visie. Zij gaan ervan uit dat levenbeschouwelijke vorming ontstaat als kinderen niet alleen kennis nemen van vormen van een (religieuze of seculiere) levensbeschouwelijke traditie, maar daar ook hun eigen betekenis en waardering aan kunnen geven. Dat geldt voor de traditie waarin de leerlingen zelf opgroeien én voor andere tradities.
Met dit praktijkboek leren (aankomende) leraren hoe zij de interactie tussen leerlingen en verschillende levensbeschouwelijke tradities en daarin vervatte waarden kunnen stimuleren en begeleiden. Daarbij maken de auteurs veelvuldig gebruik van levensbeschouwelijke bronnen, zoals verhalen en beelden. Theorie en achtergronden wisselen elkaar af met voorbeelden en casuïstiek, illustraties, vragen en opdrachten.
Op de bijbehorende website is voorbeeldmateriaal te vinden voor lessen Levensbeschouwing, zoals liedjes en foto's, en tevens studiesuggesties voor groepen en individuele studenten.
In deze tweede druk is de visie op levensbeschouwelijke ontwikkeling en levensbeschouwelijk leren verder uitgewerkt en loopt deze visie als een rode draad door het boek. Leer- en ontwikkelingstheorieën zijn geactualiseerd, evenals de voorbeelden. Ten slotte ligt in het hele boek de focus meer op levensbeschouwelijk leren in brede zin en minder op de (Christelijke) religie. Daardoor is dit boek ook heel goed te gebruiken op opleidingen voor leerkrachten in het openbaar basisonderwijs.
Bas van den Berg is lector aan de Marnix Academie in Utrecht en houdt zich bezig met levensbeschouwing en identiteit. Ina ter Avest is lector aan de Hogeschool Inholland, lectoraat Onderwijs en Levensbeschouwing en is verbonden aan de Vrije Universiteit. Tamar Kopmels werkt als zelfstandige op het terrein van Levensbeschouwelijke educatie. Zij is onder meer hoofdredacteur van de lesmethode Kleur.