Wat is marketing? Bij een nadere kennismaking met dit fascinerende vak blijkt dat marketing veel diverser is dan vaak gedacht wordt. Zo is het succes van Nespresso of Apple vooral te danken aan het enorme aantal marketingactiviteiten.Dit is marketing! geeft met behulp van veel voorbeelden en cases een toegankelijke inleiding op het hele vakgebied. Het boek bestaat uit drie delen. In deel 1 worden de marketingfilosofie en de plaats van het marketingvak in een organisatie besproken. Daarnaast is er aandacht voor het marketingplanningsproces. In deel 2 besteden de auteurs aandacht aan de marketingdiagnose. Alle elementen van de interne en externe analyse worden besproken en beoordeeld op hun impact op het marketingbeleid van een organisatie. In het laatste deel wordt beschreven hoe beleid operationeel kan worden gemaakt aan de hand van de vier marketinginstrumenten: product, prijs, plaats en promotie. Bij dit boek hoort een uitgebreide website. Hierop staan leerdoelen, de antwoorden op de vragen bij de cases uit het boek en divers oefenmateriaal, dat bestaat uit kennisvragen, meerkeuzevragen, artikelen met vragen en NIMA-A-oefenexamens. Alle antwoorden op de vragen van het oefenmateriaal zijn eveneens op de website te vinden.Dit is marketing! is bedoeld voor inleidende colleges bij commerciƫle opleidingen op hbo-niveau. De stof sluit aan op de exameneisen voor NIMA-A Marketing.Loek ten Berge is als docent marketing en bedrijfskunde verbonden aan de Hogeschool Utrecht en het NCOI. Johan van Kooten is docent aan het NCOI en is daarnaast directeur van Doeltreffend Advies en Training. Esther de Berg is docent marketing en marketingcommunicatie aan de Hogeschool van Amsterdam en heeft een achtergrond in de reclamewereld.