We zien graag dat kinderen bij natuuronderwijs op de basisschool natuur, milieu en techniek uit hun eigen leefwereld op een actieve manier leren ontdekken en het belang en de waarde ervan herkennen. Als ze met 'echte' materialen en organismen werken, is een voortdurende wisselwerking tussen denken, doen en beleven mogelijk. De betrokkenheid van de kinderen draagt bij aan betekenisgericht en effectief leren.
Praktische didactiek voor natuuronderwijs speelt hier op in en sluit daarmee aan bij de Kennisbasis Natuur & Techniek. Dit boek en de bijbehorende website bieden (toekomstige) leraren handvatten om:
- kinderen de werkwijze te laten ervaren van natuurwetenschap en techniek en resultaten daarvan te leren kennen;
- een onderzoekende en probleemoplossende houding te ontwikkelen;
- leerlingen te leren pendelen tussen de werkelijkheid en hun denkbeelden, zodat inzicht in de natuurlijke en de door mensen gemaakte wereld zich verdiept;
- aandacht en zorg voor natuur en milieu te ontwikkelen en bij te dragen aan duurzame ontwikkeling.
De auteurs geven heldere antwoorden op vragen als: Hoe ontwerp je effectieve leerarrangementen bij Natuur & Techniek, zowel binnen als buiten de klas? Hoe stimuleer je daarbij de brede ontwikkeling van kinderen? En hoe kun je kinderen begeleiden bij onderzoekend/ontdekkend en ontwerpend leren?
Praktische didactiek voor natuuronderwijs omvat drie delen: deel A is een kennismaking met het vakgebied, deel B legt het accent op de dagelijkse praktijk in de klas, en deel C plaatst natuuronderwijs in een breder verband. Zo is er bijvoorbeeld een hoofdstuk over de wisselwerking tussen Natuur & Techniek en taal.
De website biedt veel en gevarieerd aanvullend materiaal voor zowel opleidingsdocenten als studenten.
Els de Vaan en Jos Marell zijn beiden experts in de opleiding en nascholing van leraren basisonderwijs op het gebied van natuur en techniek.