Leerlingen en leerkrachten willen graag dat er op school een goede sfeer is. Als de school een veilige, plezierige leeromgeving is waar iedereen zich thuis kan voelen, is er ruimte voor goed onderwijs.
Lessen in orde op de basisschool biedt (toekomstige) leerkrachten een methode voor het creëren van zo'n veilige, plezierige leeromgeving. Het houden van orde is daarbij essentieel. De methodiek wordt uitgewerkt op vijf niveaus: het niveau van de klas, de school, de individuele leerkracht, de individuele leerling en de ouders. Hiermee biedt dit boek de leerkracht concrete instrumenten om orde te houden en tal van praktische tips over hoe in te grijpen bij ordeverstoringen. Ook geven de auteurs handvatten om tot een gezamenlijke aanpak te komen binnen de school. Daarnaast is er onder meer aandacht voor zorgleerlingen en het sturen van groepsprocessen.
Lessen in orde op de basisschool is vanuit de praktijk geschreven en bevat veel voorbeelden en ervaringen. Op de website staan vragen en opdrachten, verdiepingsstof en een variëteit aan praktische materialen, zoals voorbeeldbrieven, beoordelingsformulieren, beeldmateriaal en checklists. Voor degenen die leerkrachten opleiden is er een wetenschappelijke fundering van het boek te vinden die refereert aan het Kerndocument generieke kennisbasis leraar basisonderwijs.
Lessen in orde op de basisschool is bedoeld voor studenten aan pabo's en ook voor zij-instromers, schoolleiders en alle leerkrachten die de kwaliteit van hun onderwijs willen verbeteren.
Peter Teitler is als docent verbonden aan het Seminarium voor Orthopedagogiek van de Hogeschool Utrecht met als specialisme het omgaan met gedragsproblemen. Hij staat zelf voor de klas en is lerarenopleider. Eerder schreef hij Lessen in orde - Handboek voor de onderwijspraktijk voor het voortgezet onderwijs.
Ans van Brussel heeft bijna veertig jaar ervaring in het basisonderwijs. Ze is groepsleerkracht geweest in Amsterdam-Noord, De Pijp en Zuidoost, heeft RT- en IB-werkzaamheden verricht en staat nu in Almere voor de klas.