Veel anderstalige volwassenen die een alfabetiseringscursus volgen of hebben gevolgd, blijven moeite houden met lezen. Daarnaast is het oefenen met lezen geen overbodige luxe voor autochtone laaggeletterden. Voor beide groepen geldt: wie leesniveau A2 wil bereiken, heeft extra leestraining nodig. Samen lezen geeft die leestraining door middel van een bundel verhalen waarin de alledaagse onderwerpen uit de inburgering aan bod komen. De cursisten trainen zo niet alleen hun leesvaardigheid, maar werken tegelijkertijd op een ontspannen manier aan de woordenschat van de domeinen Burgerschap en KNS.
In Samen lezen staan de bewoners van de Julianastraat centraal. Hun verhalen vormen samen één geheel, zitten vol humor en zijn rijk geïllustreerd, waardoor de cursisten de teksten met plezier zullen lezen; zelfstandig, klassikaal of in groepjes. Na elk verhaal volgen verwerkingsoefeningen en opdrachten.
Op de bijbehorende website kunnen de cursisten de interactieve taaloefeningen doen die aansluiten op het boek. Op deze site zijn ook kopieerbladen met extra oefeningen te vinden plus alle antwoordbladen. Docenten kunnen via de website een docentenhandleiding aanvragen waarin diverse aanvullende lessuggesties staan waarmee het lezen van één tekst het uitgangspunt van een volwaardige les kan worden.
Samen lezen kan ingezet worden na bijvoorbeeld het succesvolle Beter lezen van Marilene Gathier en Dorine de Kruyf.
Elizabeth Termeer is docent NT2 en materiaalontwikkelaar bij het roc ID College.
Ze is coauteur van diverse lesmethodes, zoals IJsbreker 2 en Taalblokken.