Het opvoeden van kinderen staat de laatste jaren sterk in de belangstelling. Aandacht is er voor problemen waarmee ouders in de opvoeding geconfronteerd worden. Deze kunnen variëren van slaap- of eetproblemen bij peuters, tot alcohol- of drugsverslaving bij pubers. Opvoeden gaat blijkbaar niet vanzelf. Ouders stellen vragen over opvoeding aan elkaar, aan vrienden en aan de professionals om hen heen: de huisarts, de leerkracht of de begeleider in de kinderopvang. Soms is dit echter niet voldoende en hebben ouders specifieke opvoedingsondersteuning nodig. In Opvoedingsondersteuning als bijzondere vorm van preventie wordt beschreven waarom en in welke situatie ondersteuning bij de opvoeding nodig is, en hoe je deze ondersteuning als professional kunt bieden. De theoretische uitgangspunten staan daarbij centraal. Een belangrijke plaats is ingeruimd voor het signaleren van mogelijke problemen en de analyse ervan. Verder worden de methoden en programma¿s in groepsgerichte, individuele, informele en geïndiceerde opvoedingsondersteuning belicht. Ten slotte is er speciale aandacht voor de relatie tussen pedagogisch adviseren en de jeugdhulpverlening: waar houdt de opvoedingsondersteuning op en begint de hulpverlening?Op de website bij deze uitgave worden opdrachten aangeboden.Opvoedingsondersteuning als bijzondere vorm van preventie is bedoeld voor studenten social work en pedagogiek, en voor professionals in de jeugdzorg en -hulpverlening. Marga Burggraaff-Huiskes is ontwikkelingspsycholoog en werkzaam op freelancebasis. Voorheen was zij werkzaam bij K2 Brabants kenniscentrum jeugd. Geraldien Blokland is pedagoog en verbonden aan het Nederlands Jeugdinstituut (NJi) in Utrecht.