Veel leerkrachten krijgen naast het leraarschap een leidinggevende functie of taak in de school, bijvoorbeeld als adjunct-directeur, locatieleider, bouwcoördinator, teamleider of vakcoördinator. Maar leidinggeven op school is een vak apart: ook een goede leraar met veel ervaring moet nieuwe kennis opdoen en vaardigheden ontwikkelen voordat hij zijn leidinggevende taken goed kan uitvoeren.
Schakels in de school bespreekt de theorie en de vaardigheden die een leidinggevende in het basisonderwijs nodig heeft. Het boek is specifiek gericht op het middenmanagement in de school. De auteurs behandelen onder andere verschillende vormen van leiderschap, ontwikkelingen in het onderwijs, de school als organisatie, personele, financiële en juridische aspecten, leidinggeven aan collegas, en kwaliteitszorg.
Alle hoofdstukken beginnen met een casus waarop de auteurs terugkomen na bespreking van de theorie. Aan het eind volgen steeds een samenvatting, vragen en opdrachten, tips om verder te lezen en verwijzingen naar de NSA-competenties.
Op de bijbehorende website zijn instrumenten te vinden die de lezer kan inzetten om de theorie uit het boek toe te passen in de praktijk. Daarnaast wordt er extra informatie aangeboden.
Schakels in de school is bedoeld voor leerkrachten die geïnteresseerd zijn in leidinggevende taken of die al een leiderschapsrol vervullen. Het boek is tevens geschikt voor studenten van de lerarenopleiding die zich, bijvoorbeeld via een minor, voorbereiden op een leidinggevende taak in het basisonderwijs.
Jan Wolsing is als kerndocent van Magistrum Managementopleidingen en consultant verbonden aan Fontys Hogescholen en verzorgt opleidingen voor leidinggevenden in het basisonderwijs. Eric Verbiest is een zelfstandig gevestigd adviseur voor schoolontwikkeling.