Creatief therapeuten zijn reflective practitioners die bij de praktische uitvoering van hun beroep weloverwogen keuzes moeten maken. Dit Handboek creatieve therapie ondersteunt de (toekomstige) beroeps¬beoefenaar bij dit reflecteren over het werk.
Centraal staat het CT-molecuul: een model dat beschrijft welke kennis en vaardigheden een creatief therapeut nodig heeft en hoe hij zich deze eigen kan maken. In de verschillende hoofdstukken wordt telkens een element van dit model onder het vergrootglas gelegd. Daarbij komen de volgende onderwerpen aan de orde: diagnostiek, indicatiestelling, doelstelling, methodiek, kunstzinnige en psychotherapeutische referentiekaders. Begrippen als creativiteit, spel en expressie worden nader geanalyseerd. Speciale aandacht is er voor evidence based practice en voor het analoge-procesmodel.
De theorie wordt steeds toegelicht met verhelderende praktijkvoorbeelden per medium.
Het Handboek creatieve therapie voldoet aan de eisen van het landelijk beroepsprofiel 2008 en vervult daarmee de rol van funderend boek voor alle creatieve therapieën. Het biedt ook aan professionals een samenhangend kader dat de praktijk van alledag van een wetenschappelijke onderbouwing voorziet.
Dr. Henk Smeijsters is lector van de kenniskring Kennisontwikkeling Vaktherapieën (KenVaK) van de Hogeschool Zuyd, Hogeschool Utrecht en ArtEZ Hogeschool.. Hij is ook hoofdopleider van de Masteropleiding Vaktherapieën aan de Hogeschool Zuyd. Hij was lid van de projectgroep die het Landelijk Opleidingsprofiel Creatieve Therapie van 1999 en 2008 voorbereidde.