De vrijwilliger van vandaag MSNt met pubers, doet vrijwilligerswerk tijdens een vakantie, organiseert een festival, zet een beachvolleybaltoernooi op of zit in het bestuur van de bibliotheek. De vrijwilligers doen dit een kortdurende periode of jarenlang, virtueel of face-to-face. De uitdaging voor de vrijwilligersmanager is om de motivatie en plezier van deze moderne vrijwilliger te combineren met de professionaliteit van het vrijwilligerswerk. De kern van het managen van vrijwilligers is namelijk het managen van motivatie!Het Basisboek vrijwilligersmanagement biedt een combinatie van theorie en ervaringskennis en is daarmee een zeer praktijkgerichte handleiding voor dit managen van motivatie. In deel 1 staat de huidige stand van zaken in de wereld van vrijwilligerswerk centraal. De recente maatschappelijke ontwikkelingen hebben gezorgd voor nieuwe vraagstukken, voor een andere beschikbaarheid van mensen en voor nieuwe groepen binnen het vrijwilligerswerk.Deel 2 beschrijft hoe je vrijwilligersmanagement in een organisatie opzet en uitvoert vanuit de driedeling: visie, structuur en uitvoering. Rode draad hierin zijn de 5 Bs, het kernproces van het vrijwilligersmanagement: binnenhalen, begeleiden, behouden, belonen en beëindigen. Om de wereld van vrijwilligerswerk echt tot leven te brengen worden alle hoofdstukken in dit deel ingeleid met praktijkvoorbeelden uit uiteenlopende organisaties.De ondersteunende website is het derde, digitale, deel bij het boek. Hier is een grote hoeveelheid aanvullende informatie te vinden: instrumenten, actueel cijfermateriaal, trainingen en achtergrondartikelen. Studenten vinden op de website ook de vragen en opdrachten bij het boek en docenten een handleiding.Basisboek vrijwilligersmanagement is geschikt voor sociale, sociaal-juridische en sportopleidingen, maar ook voor de brede groep mensen die in de praktijk te maken heeft met het leiden, begeleiden of coördineren van vrijwilligers.