TAAL leren op MAAT
NT2-docenten hebben vaak te maken met zeer heterogene groepen cursisten: hoog- en laagopgeleiden worden ongeacht hun aanvangsniveau of land van herkomst bij elkaar in een groep geplaatst. Vanaf 2007 is hier met de invoering van de Wet inburgering nog een extra variabele aan toegevoegd: een grote groep oudkomers, die nu verplicht is om in te burgeren, stroomt in. Deze groep vraagt om een nieuwe invulling van het NT2-onderwijs.
Met Taal leren op maat leren NT2-docenten hoe ze gedifferentieerd les kunnen geven, gericht op de leervragen van individuele cursisten en op de opdrachten in het inburgeringsexamen. De functionaliteit van het leren is hierbij het uitgangspunt: taal wordt als middel gezien en niet als doel. Dat betekent dat er geen lessen óver het Nederlands gegeven worden, zoals theoretische lessen over grammatica. De cursisten hebben weinig kennis over het Nederlands nodig, maar vooral vaardigheid in het gebruik.
De auteurs bieden beginnende en ervaren docenten concrete handvatten voor het werken met cursisten van verschillend niveau, met een verschillende achtergrond en met een verschillend uitstroomdoel. Deze handvatten bestaan enerzijds uit voorbeelden en werkvormen die direct gebruikt kunnen worden in het NT2-onderwijs, maar ook uit een overzicht van de taken die een docent bij doelgericht, competentiegericht en zelfstandig leren moet vervullen.
Margreet Verboog is als docentopleider verbonden aan de opleiding docent NT2 van het Centrum voor Nascholing Amsterdam (HvA/UvA). Eerder schreef zij onder meer Leren spreken en, samen met Karolien Thio, Verstaanbaar spreken. Damayanti Gunawan is medeoprichter en onderwijsmanager van de Stichting Interculturele Participatie en Integratie (SIPI). Daarnaast geeft ze nascholing aan NT2-docenten.