Een monumentale, duizelingwekkende familieroman van Marcel Möring
Mordechai Gompertz is de grootste schrijver die Nederland ooit heeft voortgebracht. Zijn vuistdikke romans zijn verfilmd, zijn foto haalde de roddelpagina’s van de kranten. Hij is ongrijpbaar en onaantastbaar. Tot op een dag een woord hem in het verkeerde keelgat schiet. Een onbenullig woord. Een woord waarover iemand als hij zich niet druk zou hoeven te maken. In Mordechai volgt Marcel Möring het tumultueuze leven en werken van een man die nooit ergens bij hoorde en verkoos om ‘vrij’ te zijn, als de Mordechai uit het Bijbelboek Esther die ‘nooit boog of knielde’. De consequenties van die positie doemen op als hij een interviewer buiten westen slaat en hij tegen wil en dank zijn mantel van onafhankelijkheid ontrafelt. Mordechai is een meeslepend avontuur dat de lezer meevoert in een maalstroom van gebeurtenissen die zich over een periode van meer dan honderd jaar uitstrekken – van Hollywood tot het Oekraïne van de Eerste Wereldoorlog, van Israël tot Bangladesh. Mordechai is Möring op de toppen van zijn kunnen als meesterverteller.
Marcel Möring (Enschede, 1957) debuteerde in 1991 met Mendel, dat met de Lubberhuizenprijs werd bekroond. Voor Het grote verlangen ontving hij de AKO Literatuurprijs en het daaropvolgende In Babylon werd bekroond met twee Gouden Uilen. Voor Dis ontving hij de F. Bordewijk-prijs. Zijn boeken zijn in achttien landen verschenen. Hij woont en werkt in een dorp in Friesland.
Over Familiewandeling:
‘Zijn oeuvre is één groot pleidooi voor de kracht van het vertellen, voor de macht van de verbeelding, het bouwen van ingenieuze literaire constructies.’
Onno Blom, de Volkskrant
Over Het grote verlangen:
‘Dat is wat Mörings werk in vergelijking tot zijn generatiegenoten zo bijzonder maakt: anders dan het hunne is het geen demonstratie van de ambitie om een hedendaagse of filosofische roman te schrijven, maar het is er een.’
Michaël Zeeman, de Volkskrant
Over In Babylon:
‘Marcel Möring is zonder twijfel een van de meest scherpzinnige auteurs van deze tijd en heeft de meeste verbeeldingskracht.’
The Times Literary Supplement
‘Met deze roman is Möring toegetreden tot de rijen der belangrijkste Europese schrijvers van zijn generatie.’
Die Welt