‘Poëzie verandert de wereld,’ volgens Sjeng Scheijen, ‘maar waarin ze verandert, vertellen alleen de verzen zelf. Om ze te verstaan hoef je alleen maar wakker te zijn en nauwgezet en wereldwijs te dromen.’
Vanaf zijn vroegste herinneringen schrijft Ruslandkenner en cultuurhistoricus Sjeng Scheijen poëzie. Maar toen zijn wereld veranderde door de oorlog in Oekraïne, kwamen de verzen vaker en ontstond deze bundel. De beginselen is zijn poëziedebuut.
De gedichten van Sjeng Scheijen zijn zowel monumentaal als ongedwongen, zowel puntig als lang van stof, ze zijn grappig en ernstig, maar ze nemen nooit genoegen met een marginaal bestaan. Ze gaan over de liefde, de twijfel, de dood en de vreugde – de onderwerpen waar poëtische taal bij uitstek raad mee weet – en hebben altijd als doel om, als een bijna-vreemdeling die een lok haar achter je oorschelp strijkt, de wereld te veranderen.
Sjeng Scheijen is een internationaal gerenommeerd slavist en cultuurhistoricus wiens boeken in negen talen zijn verschenen. Zijn biografie van Sergej Diaghilev en zijn aangrijpende boek over revolutionaire kunstenaars in de Sovjet-Unie, De avant-gardisten, gelden wereldwijd als standaardwerken. Recentelijk schreef hij Gelukskind, de biografie van choreograaf Hans van Manen, een van de belangrijkste kunstenaars die Nederland in de twintigste eeuw heeft voortgebracht. Ook dat boek werd zeer lovend ontvangen. Daarnaast is hij bekend als tentoonstellingsmaker voor onder andere het Groninger Museum, het Bonnefantenmuseum en de voormalige Hermitage Amsterdam. Hij is geboren en opgegroeid in Maastricht en woont in Amsterdam.
Over Sergej Diaghilev:
‘Indringend en weergaloos. (...) Scheijens werkstuk bleek een absolute openbaring: twee etmalen las ik vrijwel ononderbroken.’
RUDI VAN DANTZIG, DE GROENE AMSTERDAMMER
‘Scheijens nieuwe inzichten zijn een ware beeldenstorm. Een bewonderenswaardig boek. Zijn meest opvallende kwaliteit is de afwezigheid van wolligheid, en daarmee zijn retorische kracht.’
JOAN ACOCELLA, THE NEW YORKER
Over De avant-gardisten:
‘Een verhaal zo aangrijpend als een thriller. Scheijens verslag is meesterlijk en meeslepend.’
THE FINANCIAL TIMES