Joost (29) is bandagist. Hij ontfermt zich over de zieke benen van ouderen in Amsterdam, de stad die hem en zijn vrienden geen woning kan bieden. Het contrast tussen zijn zwervende bestaan en dat van zijn patiënten, die zijn gebonden aan hun grote en volgestouwde huizen, wordt steeds groter. Als de druk oploopt en Joost dakloos dreigt te worden, ontdekt hij in een grachtenpand een vergeten ruimte, die hij inricht om met zijn vriendinnetje te betrekken. Even denkt hij zijn plek gevonden te hebben, maar als de muren op hem afkomen, is het enige wat hem overeind houdt de bibliotheek van de vorige bewoner.
De bandagist is een beklemmende roman over woningnood en eenzaamheid, over heen en weer zwerven en geborgenheid, maar ook over herinneren en vergeten achter de gevels van een stad die de afgelopen dertig jaar steeds onherbergzamer is geworden. Zelden is de ontheemding van jongeren in de Nederlandse steden overtuigender onder woorden gebracht dan in De bandagist, de nieuwe, schitterende roman van Marente de Moor.
Marente de Moor is een van de belangrijkste schrijvers van Nederland. Ze schreef een veel - geprezen oeuvre en ontving onder andere de J.M.A. Biesheuvelprijs, de F. Bordewijk-prijs en de AKO Literatuurprijs.
Over De Nederlandse maagd:
‘Een subtiele compositie gecombineerd met een precieze stijl maakt van deze voortreffelijke roman een tekst die draagt en ontroert. Zonder twijfel een van de beste van dit literaire seizoen.’
Le Monde
‘Een verslavende roman van wrede schoonheid. Een van de heerlijkste romans die ik in tijden heb gelezen.’
The New York Times
Over Foon:
‘Een met meesterhand geschreven ideeënroman over de mens die het mysterie van het bestaan steeds moeilijker kan verdragen, van een van de eigenzinnigste auteurs van het Nederlands taalgebied.’
Juryrapport F. Bordewijk-prijs
‘Foon zou ook door een Russische schrijfster geschreven kunnen zijn, het is een boek over de mentaliteit van de mensen in dat land, over hun leven voor en na het uiteenvallen van de Sovjet-Unie. (...) Het is indrukwekkend hoe de schrijfster de gedachten, gewoonten, het dagelijkse leven van de mensen, hun oorsprong en hun verhalen in Rusland traceert en tot een zelfstandige literaire realiteit smeedt.’
Frankfurter Allgemeine Zeitung