Gelukskind

Het leven van Hans van Manen

Voorzijde
Achterzijde
35,00
Vandaag besteld,
morgen verzonden
+
Bestel
ISBN: 9789044648454
Uitgever: Prometheus
Verschijningsvorm: Hardcover
Auteur: Sjeng Scheijen
Druk: 1
Pagina's: 352
Taal: Nederlands
Verschijningsjaar: 2022
NUR: Biografieën podiumkunsten

Hans van Manen is de belangrijkste choreograaf die Nederland ooit heeft voortgebracht. Zijn dansvoorstellingen worden in alle werelddelen bij de meest vooraanstaande gezelschappen gespeeld. Nu, op zijn negentigste, groeit het aantal gezelschappen dat zijn balletten uitvoert nog altijd.

In Gelukskind beschrijft Sjeng Scheijen zijn leven. Hij vertelt hoe Hans verarmd en volkomen uitgehongerd uit de oorlog kwam. Hoe hij als zoon van een alleenstaande Duitse moeder en zonder afgeronde lagereschoolopleiding op zijn twaalfde begon te werken, om tien jaar later zijn eerste choreografie te maken. Sindsdien heeft hij continu schoonheid geproduceerd en steeds weer zijn grote gave herontdekt. Een gelukskind.

Het boek beschrijft Hans van Manen als een even ongrijpbare als complete kunstenaar, een multidisciplinaire inspirator die de hechte creatieve teams die hij leidde tot grote hoogten wist te brengen. Maar het is ook een geschiedenis van de unieke sociale en creatieve experimenten die de jaren zestig en zeventig voortbrachten, een geschiedenis waarin Hans een cruciale rol heeft gespeeld.

Sjeng Scheijen had exclusieve toegang tot het archief van Hans van Manen en sprak uitgebreid met hemzelf, zijn medekunstenaars en zijn geliefden.

Sjeng Scheijen (1972) schreef eerder de biografie van dans- en kunstpionier Sergej Diaghilev, die inmiddels wereldwijd is erkend als het absolute standaardwerk, en De avant-gardisten, waarvoor hij de Bookspot Literatuurprijs 2019 won, de belangrijkste non-fictieprijs.

Over Diaghilev:

‘Een bewonderingswaardige biografische studie.’

The Times Literary Supplement

‘Een overweldigend boek, briljant geschreven.’

NRC Handelsblad

Over De avant-gardisten:

‘Een indrukwekkende hommage aan het kunstzinnig en intellectueel potentieel van Rusland aan het begin van de vorige eeuw.’

De Groene Amsterdammer

‘De auteur toont zich meester over de stof door steeds moeiteloos te schakelen tussen persoonlijke en grote geschiedenis.’

Trouw