Op een opbouwende en open manier spreken over leerlingen, maar vooral mét leerlingen bevordert een goede begeleiding en evaluatie door hun hele schoolloopbaan heen. Spreken over leerlingen in rapportvergaderingen of leerlingbesprekingen op school leidt niet altijd of onvoldoende tot gedragsverandering.In dit boek wordt - op basis van vele jaren ervaring als trainer en begeleider van veranderingsprocessen in Nederlandse scholen voor voortgezet onderwijs beschreven hoe het gesprek over en mét leerlingen kan leiden tot effect op het gedrag van leerlingen.Hoewel het instrumentarium is ontstaan in het voortgezet onderwijs, is de praktijkgids evenzeer te gebruiken in MBO-instellingen. Zo vormt deze publicatie een handleiding voor álle scholen en teams die (nog) niet helemaal tevreden zijn over de manier waarop zij spreken over hun leerlingen in rapportvergaderingen en/of leerlingbesprekingen. Via dit boek en dit instrumentarium leert men hoe overleg efficiënter georganiseerd kan worden en met meer effect.Inge Hummel is orthopedagoog, trainer en coach. www.ingehummel.nl