Onderpresteren, wat is het, wie doet het en waarom? Er zijn geen kant-en-klaarantwoorden op deze vragen, want aan onderpresteren is veel voorafgegaan en speelt er veel mee. Ik kan het zelf gaat in op het fenomeen onderpresteren, het beschrijft verschillende typen onderpresteerders en kijkt achter hun gedrag, op zoek naar wat hen drijft.
Het boek biedt theoretische achtergrond om onderpresteren beter te kunnen begrijpen en daarnaast veel praktische en bruikbare tips, zoals een oplossingsgericht gesprek. Vooral een goede samenwerking tussen school, ouders, leerkrachten/docenten en de jongere is belangrijk om het onderpresteren aan te pakken. En het ‘Model van Zelfregulerend Leren’ is een instrument dat tot goede resultaten leidt.
Hoewel het boek geschreven is vanuit de expertise met hoogbegaafdheid kan het ook voor ouders van andere kinderen erg nuttig zijn.
‘Een toegankelijk boek waarin herkenbare, dagelijkse situaties beschreven worden, afgewisseld met wetenschappelijke inzichten over onderpresteren, waardoor je op een laagdrempelige en speelse wijze meegenomen wordt in het fenomeen onderpresteren.’ Mariska Poelman (Radboud Universiteit)Anja de Groot is ECHA Specialist in Gifted Education, psychodiagnostisch specialist en neemt intelligentie-onderzoeken af. Vanuit haar praktijk ‘Meer dan IQ’ coacht ze kinderen en jongeren, begeleidt en ondersteunt hun ouders en scholen, o.a. bij voorlichting en beleid.
Annet Atsma is ECHA Specialist in Gifted Education, kindertalentenfluisteraar en kindercoach. Ze werkt vanuit haar eigen praktijk AABBC in Creil (Flevoland) met kinderen, jongeren en ouders.