Jonge kinderen met autisme en een verstandelijke beperking cognitief stimuleren is telkens opnieuw een hele uitdaging. Het leervermogen van deze kinderen wordt dubbel belast door enerzijds het feit dat de hersenen op een andere manier informatie verwerken en anderzijds door de verminderde capaciteit van de hersenwerking. Een individueel aangepaste en autispecifieke behandeling, waarbij structuur en visualisatie centraal staan, moeten het kind helpen zijn omgeving, taken en opdrachten beter te begrijpen. Maar hoe doe je dat? Dit boek is een leidraad om functionele vaardigheden op peuter- en kleuterniveau specifiek en hiërarchisch in kleine stappen aan te passen. Door ze in verschillende niveaus in te delen en ze zorgvuldig te groeperen, kan ook een kind dat geen taal begrijpt in zijn ontwikkeling gestimuleerd worden. Het werkconcept ‘De trap van begeleiding’ geeft diverse leerniveaus chronologisch weer en linkt ze onmiddellijk aan de meest geschikte manier van begeleiden om een positief leerklimaat te creëren. De hele werkwijze is geïllustreerd met praktijkvoorbeelden, tips en fotomateriaal. Het boek is in de eerste plaats bedoeld voor ergotherapeuten, leerkrachten en hulpverleners, maar ook ouders kunnen het gebruiken om hun kind thuis in zijn ontwikkeling te stimuleren.
Sigrid Huygen werkt als ergotherapeut in de Appelboom, een revalidatiecentrum voor jonge kinderen met een autismespectrumstoornis in Genk. Ze is er verantwoordelijk voor de cognitieve en fijnmotorische training van (laag)functionerende peuters en kleuters met autisme.