KleuterKracht! Een boek met maar liefst achttien interactie- en werkvormen die je op weg zetten om de stem, keuze en het eigenaarschap van jonge kinderen een plaats te geven binnen de verbondenheid van de groep. Ze zetten in op ‘agency’ binnen je dagdagelijkse klaswerking met peuters en kleuters.
Elke werkvorm is uitgeschreven als een stappenplan met een uitgesproken rol voor de kinderen om ideeën en inhoud aan te brengen, terwijl de structuur in de handen van de leerkracht ligt. Op die manier houd je als (aankomende) leerkracht het overzicht, terwijl er toch erg veel ruimte is voor de interesses en inbreng van de kinderen.
Inzetten op agency biedt heel wat ontwikkelingskansen bij jonge kinderen. Het heeft een positieve invloed op hun motivatie, zelfwaarde, probleemoplossende vaardigheden en nog veel meer. Het helpt hen op weg om op te komen voor wat ze belangrijk vinden, voor zichzelf, maar ook voor anderen, nu en ook later. Tegelijk biedt het jou als leerkracht ook kansen om de kinderen in je klas nog beter te leren kennen, om zo te kunnen inspelen en verder bouwen op wat bij hen leeft.
In KleuterKracht vind je naast de agency-werkvormen ook een theoretische en didactische verantwoording die je in staat stelt om onderbouwde keuzes te maken in welke werkvormen je inzet en hoe je die aanpast naar je eigen context.
Elke werkvorm werd door peuter- en kleuteronderwijzers in de praktijk getest. Hun bevindingen en opmerkingen geven je een concreet en realistisch beeld van wat je mag verwachten wanneer je aan de slag gaat met dit boek.
KleuterKracht is het resultaat van onderzoek in het expertisecentrum Education & Development van UCLL Research & Expertise.
Anne Slaets is lector pedagogische wetenschappen, praktijkbegeleider en onderzoeker in de Hogeschool UCLL Bachelor Kleuteronderwijzer. Ze doet onderzoek naar specifieke thema’s rond het jonge kind zoals opvoedingsrelatie en agency.
Hilde Stroobants is onderzoeker, lector pedagogische wetenschappen, praktijkbegeleider en nascholingsdocent aan de Hogeschool UCLL. Haar focus in onderzoek ligt bij leer- en denkprocessen en bij het jonge kind. Ze geeft les in de Bachelor Kleuteronderwijzer.