Heel wat jongeren, zowel in het secundair als hoger onderwijs, hebben
last van faalangst. Deze angst kan zo groot worden dat de leerlingen
onder hun niveau presteren. Vaak wordt dan faalangsttraining ingezet,
maar soms wordt hierbij de persoon zélf uit het oog verloren. Dit
werkboek biedt de leerlingen zelf de kans om te leren omgaan met hun
faalangst en alle gevolgen ervan. Het gaat dieper in op wat faalangst
precies is en geeft praktische tips en oefeningen om faalangst op een
positieve manier in te zetten. In dit zelfhulpboek kunnen leerlingen
tekenen en schrijven, om zo een methodiek te ontwikkelen die echt
bij hen past.
Dit boek kan ook door leerkrachten, zorgcoaches, hulpverleners of
ouders worden ingezet tijdens de begeleiding van leerlingen met faalangst.
Laat het een inspiratiebron zijn om jongeren een zetje te geven
in de goede richting en hun faalangst aan te pakken!
Janne Hermans heeft de opleidingen Orthopedagogie en Specifieke
Lerarenopleiding volbracht. Momenteel volgt ze de aanvullende
opleiding Master Educational Needs aan Fontys OSO in Nederland
en voert ze onderzoek uit naar faalangst op haar stageschool Campus
Hast te Hasselt. De combinatie van haar eigen faalangstervaringen
in het onderwijs en die van haar leerlingen in begeleiding, hebben de
aanzet gegeven voor dit zelfhulpboek.