Voor iedereen die werkt met jonge kinderen is de opdracht hen
te helpen in hun ontwikkeling. Het kind ontwikkelt in relatie met
andere kinderen en met zijn begeleiders. Dit werkboek behandelt
de verschillende aspecten van de relatie die een goede ontwikkeling
ondersteunen. Vanuit die verschillende aspecten 'verbinding maken,
stimuleren, emotionele en taalontwikkeling en het belang van spel' leert
de lezer kijken naar wat hij nu al inzet in relatie met het kind en naar wat
beter kan. Korte, theoretische inhouden worden onmiddellijk gevolgd
door oefeningen die individueel of in groep kunnen worden gedaan. Het
werkboek is een krachtig hulpmiddel om ermee als team aan de slag te
gaan en samen na te denken over het werken met kinderen, alsook om
de kwaliteit van het professionele handelen van het team te verhogen.
Voor opleidingen 'begeleider in de kinderopvang', voor 'huizen van het
kind' en voor opleidingen voor leidinggevenden is dit werkboek ook zeer
geschikt.
Albert Janssens is onderwijzer en sinds 25 jaar vormingswerker in
kinderdagverblijven en basisscholen. Hij is verantwoordelijke voor
de implementatie van het MISC-concept in België en auteur van
verschillende boeken over opvoeding.