Gezondheidspromotie.Denk- en doeboek

Denk- en doeboek

Voorzijde
Huidige versie niet beschikbaar:

Gezondheidspromotie.Denk- en doeboek

ISBN: 9789044136180
Uitgever: Maklu, Uitgever
Verschijningsvorm: Paperback
Auteur: Christine Ceulemans
Druk: 1
Pagina's: 124
Taal: Nederlands
Verschijningsjaar: 2018
NUR: Onderhandelen en vergaderen

Deze introductie in de gezondheidspromotie, die theorie combineert met praktijkvoorbeelden, leert hoe gezond gedrag bij individuen en bij doelgroepen te bevorderen. Het streefdoel is doordacht handelen naar patiënten, cliënten en doelgroepen toe. In die optiek wordt er een systematische redenering opgebouwd over leefstijl- of gedragsfactoren en sluit elk hoofdstuk af met enkele ethische beschouwingen en kernwoorden. Bijzondere aandacht gaat naar de invloed van de sociale omgeving op gedrag. Ook worden tools aangereikt om te werken met moeilijk bereikbare doelgroepen. Verder presenteert het boek belangrijke instellingen en organisaties.

Als een rode draad wordt de theorie toegepast op drie voorbeelden: valpreventie bij ouderen, gezonde voeding en borstvoeding. Aanvullend zijn ook andere voorbeelden opgenomen. Het boek richt zich in eerste instantie op verpleegkundigen en vroedvrouwen, al dan niet in opleiding, maar is door de ruime benadering ook geschikt voor andere gezondheidswerkers en paramedici

Over de auteur

Christine Ceulemans, socioloog, is lector aan de Opleidingen Verpleeg- en Vroedkunde van de Karel de Grote Hogeschool in Antwerpen. Zij coördineert het initiatief Buddy bij de wieg in deze hogeschool.