Heel wat voorzieningen organiseren vergaderingen met en voor hun cliënten. Maar wat verstaan we onder bewonersvergadering, gebruikersoverleg of cliëntenraad? Hoe krijg je de directie en het beleid zo ver dat zij bereid zijn om hier tijd en middelen in te investeren? Waar dien je rekening mee te houden tijdens devoorbereiding, de vergadering zelf en het maken van het verslag? Welke visualisaties en hulpmiddelen kan je inzetten om de betrokkenheid te vergroten?
De auteurs laten zien hoe inclusief vergaderen een proces is en wat dit in de praktijk betekent. In dit boek vind je heel wat suggesties en mogelijkheden om je eigen vergaderingen op te starten of te verfijnen. Het is geschreven vanuit en geïllustreerd met praktijkervaringen uit verschillende doelgroepen. De hulpmiddelen en tips zijn voornamelijk van toepassing op vergaderen met personen met een verstandelijke beperking, hoewel ze kunnen toegepast worden bij alle doelgroepen waar communicatie en denkprocessen niet voor de hand liggen. Het boek helpt je ook vergaderingen te ondersteunen bij laagtaalvaardigen, anderstaligen, senioren, kleuters en jongeren met of zonder beperking.
Bij dit boek krijgt u heel wat gevisualiseerd materiaal dat u kunt aanpassen op maat van uw cliënt.