Deze box is het eerste deel van het pakket: Buiten de Lijnen. Deze box bevat de handleiding: werken met het Sensoa Vlaggensysteem bij specifieke groepen kinderen en jongeren. Dit deel bevat ook 32 situatieschetsen en tekeningen, 4 werkfiches en de Normatieve Lijst.Over de methode:Een jongen van 12 wordt in het zwembad geobserveerd met een erectie. Hij heeft een bermuda- zwembroek aan en staat voor iedereen duidelijk zichtbaar aan de rand. Hij wordt als straf 4 weken geschorst.Hoe beoordeel je seksueel gedrag van kinderen en jongeren? Maken we verschillende overwegingen indien de jongen een lage intelligentie heeft? Of wanneer hij al eerder een slachtoffer van misbruik werd? Of wanneer hij zelf eerder misbruik pleegde? Is hij van origine Turks of Nederlands, kijken we dan anders naar zijn gedrag? Gaan we jongens anders beoordelen dan meisjes?'Buiten de Lijnen' biedt een antwoord op vragen van professionals die werken met kwetsbare kinderen en jongeren. Het geeft handvatten om te reageren op seksueel (grensoverschrijdend) gedrag in situaties die wegens het kind of de context complex zijn. Het is een verdere verdieping en aanvulling van het handboek 'Vlaggensysteem. Reageren op seksueel (grensoverschrijdend) gedrag van kinderen en jongeren' (Frans & Franck, Garant, 2010 en 2014).'Verdieping' verwijst vooral naar de meer kwetsbaar geachte kinderen en jongeren, met name jongeren met een beperking of jongeren die seksueel trauma hebben meegemaakt, naar de ontwikkelingsaspecten 'gender' (sekse, seksuele oriƫntatie en seksuele identiteit) en 'cultuur' en de mate waarin ze een invloed hebben op de seksuele ontwikkeling of op de verwachtingen en attitudes van professionals.Daarnaast zijn aanvullingen bij het basisboek 'Vlaggensysteem' opgenomen. Het pedagogisch luik is verder uitgewerkt en is een belangrijk onderdeel. Er zijn aanknopingspunten voor aangepaste relationele en seksuele vorming en begeleiding met de focus op het ontwikkelen van weerbaarheid. Per ontwikkelingsaspect en leeftijdcategorie zijn nieuwe situaties uitgewerkt, voorzien van een tekening en een uitleg op steekkaarten. Er is aandacht voor het beleidaspect bij het gebruik van het Sensoa Vlaggensysteem. Ook naar wetenschappelijke onderbouwing is een verscherping gemaakt: de interventie wordt meer gelinkt naar literatuur over ontwikkeling, over seksueel grensoverschrijdend gedrag en misbruik. Ten slotte is ook de Normatieve Lijst aangevuld met specifieke voorbeelden vanuit de aspecten beperking, trauma, cultuur en gender, aangevuld met referenties voor de wetenschappelijke verantwoording.Over de auteur(s)Erika Frans, sociaal agoog, is ervaren trainer en expert op vlak van seksuele en relationele vorming en preventie van seksueel grensoverschrijdend gedrag. Ze is samen met Thierry Franck auteur van het 'Vlaggensysteem. Praten met kinderen en jongeren over seks en seksueel grensoverschrijdend gedrag (2010, 2012). Zij werkt bij Sensoa.Karen De Wilde, orthopedagoog en seksuoloog, is actief op het terrein van relationele en seksuele vorming. Zij werkt als trainer bij Sensoa en heeft veel expertise op het terrein van relaties en seksualiteit en seksueel grensoverschrijdend gedrag bij kinderen en jongeren met een beperking.Willy van Berlo, psycholoog, werkt als coƶrdinator nationale programma's bij Rutgers, kenniscentrum seksualiteit. Zij heeft veel expertise op het gebied van seksueel grensoverschrijdend gedrag, seksuele diversiteit en genderissues, en seksualiteit van mensen met een ziekte of beperking.Kristin Janssens, sociaal-cultureel antropoloog, is senior projectleider, onderzoeker en ontwikkelaar bij Movisie, Programma Preventie en Aanpak Huiselijk en Seksueel geweld & Veiligheid. Ze is ook betrokken bij de verdere doorontwikkeling van het Vlaggensysteem en de implementatie ervan in Nederland. Ze heeft preventie van seksueel grensoverschrijdend gedrag onder jongeren als specifiek aandachtsgebied.Oka Storms, cultureel antropoloog, is adviseur en onderzoeker bij Movisie, Programma Preventie en Aanpak Huiselijk en Seksueel geweld & Veiligheid. Zij is ook betrokken bij de doorontwikkeling van het Vlaggensysteem in Nederland.