Over het boek:
Er zijn veel redenen waarom het lang niet altijd lukt het beste uit een leerling te halen. Te vaak worden leerlingen gereduceerd en gelabeld tot een nummer, een toetsscore of een 'puberbrein dat niet kan plannen'. Dat zijn vrijwel altijd oversimplificaties die authentiek contact in de weg staan. Het hart van goed onderwijs wordt namelijk gevormd door de interactie tussen leraar en leerling. Dat terrein wordt in dit inspirerende boek zorgvuldig verkend, overtuigend gebaseerd op een combinatie van wetenschappelijke inzichten en persoonlijke ervaringen. Daarom is dit een belangrijk boek, met een positieve boodschap.
Prof. Rob Martens, Open Universiteit | Wetenschappelijk Centrum Leraren Onderzoek
Gelukkig beseffen bijna alle docenten, uit liefde voor hun vak en hun betrokkenheid bij hun leerlingen, dat opvoeden en begeleiden van leerlingen de kern is van hun dagelijks functioneren. Als tegenwicht aan het beleid van de overheid hebben onze docenten inspiratie nodig, een bevestiging en verdieping dat hun natuurlijke pedagogische grondhouding de enig juiste is. Die inspiratie biedt dit boek Pedagogische tact, een must voor alle schooldirecties en docenten in het Nederlandse onderwijs. Zeker nu!
Wim P. Littooij is voormalig voorzitter van de Raad van Bestuur van de Vereniging voor CVO (Christelijk Voortgezet Onderwijs) te Rotterdam en omgeving
In een fractie van een seconde de goede pedagogische interventie doen, gericht op het welbevinden en de ontwikkeling van de groep en de individuele kinderen. Pedagogische tact gaat over 'bewuste intuïtie' in onderwijs en opvoeding. Docenten en management hebben Pedagogische Tact, als ontwikkelingstraject gevolgd. Studenten worden volwassen en als onmisbare partner in het onderwijs benaderd. Dit boek biedt een schat aan wijsheid voor elke - aankomende - leraar!
Robert Viëtor, directeur Lerarenopleidingen Hogeschool Leiden
Ik ben er gaandeweg mijn docentschap achtergekomen hoe belangrijk de relatie tussen leraar en leerling is in het leerproces. Het boek Pedagogische tact duidt dit proces op een prachtige manier. Door authentieke praktijkvoorbeelden te koppelen aan inspirerendetheorieënheb je een krachtig instrument in handen om jezelf als leraar te verbeteren. Lesgeven is voor mij steeds meer 'samen leren' geworden en Pedagogische Tact is een gids om die reis voort te zetten.
Jelmer Evers, docent Voortgezet Onderwijs bij UniC in Utrecht
Over de auteur(s):
Annonay Andersson (1987) is kinder- en jeugdpsycholoog, werkzaam als onderzoeker bij de Universiteit Utrecht en het NIVOZ en als psycholoog bij de Vrije scholen in Zeist. Esther de Boer (1971) is sociaal geograaf, ECHA specialist en adviseur bij KPC-groep. Ze concentreert zich op de begeleiding van (hoog)begaafde kinderen.
Geert Bors (1973), anglist, werkt nationaal en internationaal als freelance journalist en redacteur, onder meer voor het NIVOZ. Hij deed onderwijservaring op in het VO en als juniordocent op University College London.
Beate Letschert (1949) is gepromoveerd psycholoog en pedagoog. Ze werkte jarenlang als lerarenopleider aan de Universiteit van Hamburg. Nu is ze Individualpsychologische Berater en Supervisor.
Rianne van der Raadt (1986) is pedagoog, specialisatie maatschappelijke opvoedingsvraagstukken, en als onderzoeker werkzaam bij het NIVOZ. Recent startte zij de opleiding leraar basisonderwijs.
Luc Stevens (1941) is emeritus hoogleraar Orthopedagogiek aan de Universiteit Utrecht en founding father van het NIVOZ. Hij is bekend door zijn werk rond adaptief onderwijs en leraar-leerling interactie.
Kris Verbeeck (1965) is senior adviseur bij KPC-groep en publiceert over innovatieve praktijken in het onderwijs. Zij werkt sterk vanuit het kind-perspectief.