Renfrew Taalschalen Nederlandse Aanpassing (RTNA)-Set (Handleiding+scoreforms+Taalkaarten in opbergkoffer)

woordvinding woordenschat test, actie platen test, bus verhaal test, handleiding en scoreformulieren

Voorzijde
Achterzijde
Huidige versie niet beschikbaar:

Renfrew Taalschalen Nederlandse Aanpassing (RTNA)-Set (Handleiding+scoreforms+Taalkaarten in opbergkoffer)

ISBN: 9789044131871
Uitgever: Maklu, Uitgever
Verschijningsvorm: Paperback
Auteur: Kino Jansonius Mieke Ketelaars Marja Borgers Ellen Van Den Heuvel
Druk: 1
Pagina's: 213
Taal: Nederlands
Verschijningsjaar: 2014
NUR: Logopedie

Over het boek.

In de logopedische en klinisch linguïstische praktijk heeft men behoefte aan een volledige testbatterij voor het onderzoek van alle taalaspecten. In het Nederlands taalgebied zijn reeds enkele waardevolle tests voorhanden om problemen op vlak van semantiek, morfologie en syntaxis te onderkennen. Het aanbod om pragmatische vaardigheden en meer specifiek de narratieve vaardigheid te evalueren, is eerder beperkt. Nochtans is het essentieel om pragmatiek nauwkeurig te onderzoeken vanwege de relatie met de alledaagse communicatie en in het kader van differentiële diagnostiek tussen bepaalde vormen van ontwikkelingsstoornissen (Russell, 2007).

Naast het tekort aan genormeerde instrumenten voor narratieve vaardigheden, merken we dat er nog geen test beschikbaar is die de woordvinding analyseert. Woordvinding verwijst naar de snelheid waarmee een woord kan worden opgeroepen uit het lexicon. De woordenschattests die momenteel gehanteerd worden in de klinische praktijk, laten niet toe uitspraken te doen over woordvinding daar er geen tijdslimiet wordt vastgelegd. Tot slot is er nog geen test die kinderen spontaan zinnen laat uiten en waarbij men rekening dient te houden met de voorkennis van de luisteraar. De Renfrew Taalschalen Nederlandse Aanpassing lijkt deze leemtes te kunnen opvullen.

Over de auteur(s).

Kino Jansonius, klinisch psycholinguïst en logopedist, wetenschappelijk medewerker ACLC (Amsterdam Centre for Language and Communication), Algemene Taalwetenschappen, Faculteit Geesteswetenschappen, Universiteit van Amsterdam.

Mieke Ketelaars, orthopedagoog, universitair docent Orthopedagogiek, Faculteit Sociale Wetenschappen, Rijksuniversiteit Leiden.

Marja Borgers, linguïst, zelfstandig werkend adviseur voor taalonderwijs en taalstoornissen, www.taalwebamsterdam.nl.

Ellen Van Den Heuvel, master Logopedische en Audiologische Wetenschappen, doctorandus KU Leuven, Departement Neurowetenschappen, ExpORL.

Hilde Roeyers, opleidingshoofd Logopedie-Audiologie, Katholieke Hogeschool VIVES, campus Brugge.

Eric Manders, deeltijds docent KU Leuven (Logopedische en Audiologische Wetenschappen) en Thomas More Antwerpen (Departement Logopedie en Audiologie).

Inge Zink, deeltijds hoogleraar KU Leuven (programmadirecteur Logopedische en Audiologische Wetenschappen) en logopedist UZ Leuven (taaldiagnostiek MUCLA).