Studies over Taalonderwijs Zorg om dyslexie

Voorzijde
23,20
Vandaag besteld,
morgen verzonden
+
Bestel
ISBN: 9789044126617
Uitgever: Maklu, Uitgever
Verschijningsvorm: Paperback
Auteur: Ludo Verhoeven Frank Wijnen Kees van den Bos
Druk: 1
Pagina's: 179
Taal: Nederlands
Verschijningsjaar: 2010
NUR: Wijsgerige en historische pedagogiek

Over het boek:

In het onderwijs worden leesproblemen, meestal in combinatie met spellingproblemen, vaak al vroeg gesignaleerd. Een adequate reactie vanuit de omgeving van het kind is noodzakelijk, zodat de problemen in een zo vroeg mogelijk stadium kunnen worden gepareerd. Dat vraagt om een aanpak van kwaliteitszorg waarbij een goede afstemming tussen ouders, onderwijs, en gezondheidszorg essentieel is. Binnen de school gaat het om een zo vroeg mogelijke signalering en aanpak van leesproblemen, binnen de zorg om spoedige en adequate behandeling van de gesignaleerde leesproblemen. Het is van groot belang dat ouders in alle facetten van dit proces zijn betrokken.

Dit boek geeft een kader voor kwaliteitszorg ten behoeve van kinderen en jeugdigen met dyslexie. Hoe kunnen de diverse protocollen die ontwikkeld zijn voor signalering, diagnostiek en behandeling van dyslexie in de praktijk, worden geoptimaliseerd?

Inhoud

Voorwoord

Hoofdstuk 1 Inleiding

Ludo Verhoeven & Frank Wijnen

Hoofdstuk 2 Defi nitie van dyslexie

Peter de Jong

Hoofdstuk 3 Neurocognitieve achtergronden van dyslexie

Frank Wijnen & Desiree Capel

Hoofdstuk 4 Overeenkomsten en verschillen tussen dyslexie en

primaire taalstoornissen

Elise de Bree, Annemarie Kerkhoff & Frank Wijnen

Hoofdstuk 5 Signalering van leesproblemen en dyslexie

Judith Vloedgraven, Jos Keuning & Ludo Verhoeven

Hoofdstuk 6 Diagnose van dyslexie binnen het kader van het PDDB

Kees van den Bos & Barry de Groot

Hoofdstuk 7 Indicerende diagnostiek van dyslexie

Marald Mens & Chris Struiksma

Hoofdstuk 8 Behandeling van dyslexie en geprotocolleerd werken

Ellen Loykens, Wied Ruijssenaars, Trudy Bron

& Inemiek van Mameren-Schoehuizen

Hoofdstuk 9 Ondersteunende technologie in de afstemming tussen

zorg en onderwijs

Marzenka Rolak & Koos Henneman

Hoofdstuk 10 Kwaliteitscriteria in de dyslexiezorgverlening

Els Rietveld-van Santvoord & Chris Struiksma

Hoofdstuk 11 Waarom ouders er toe doen!

Arga Paternotte & Machteld Bakker

Redactie en auteurs