In het afgelopen decennium hebben zich binnen hogescholen grote veranderingen voltrokken. Hogescholen ontwikkelen zich steeds meer tot een belangrijke partner van profit en non-profit organisaties, die producten en diensten aanbieden, waarbij de inbreng van hoogopgeleide professionals onontbeerlijk is.
Dit heeft de opleiders van professionals de afgelopen jaren gestimuleerd zich diepgaand te bezinnen op hun taak. De opleiding kan zich steeds minder beperken tot het aanbrengen van een startkwalificatie in de professie, maar moet het fundament leggen voor een levenslang leerproces dat door de nieuwe professionaliteit wordt gevergd. Studenten in het HBO worden nu ook startbekwaam in het zelfstandig opzetten en uitvoeren van praktijkgericht onderzoek.
Dit boek is tot stand gekomen als antwoord op deze nieuwe ontwikkelingen. Het accent ligt op praktijkgericht onderzoek, dat wil zeggen op onderzoek dat ontstaat vanuit de beroepspraktijk met het doel om deze beter te begrijpen en op basis hiervan te komen tot onderbouwde verbetering of vernieuwing. Zo wil het er toe bijdragen om de kloof tussen theorie en praktijk te overbruggen. Het richt zich tot hogeschoolstudenten, begeleiders van deze studenten en professionals in het werkveld. Het boek biedt hen een referentiekader voor het maken van een gedegen onderzoeksontwerp, gebaseerd op beargumenteerde keuzes voor een bepaalde onderzoeksstrategie en onderzoeksmethoden. Het besteedt aandacht aan het zoeken en gebruiken van wetenschappelijke literatuur, de implementatie van een vernieuwing of verbetering en aan het rapporteren van de uitkomsten.
Rob de Lange doceert onderzoeksmethoden aan het Seminarium voor Orthopedagogiek van de Hogeschool Utrecht. Ook is hij er als methodoloog en onderzoeker verbonden aan het Lectoraat Dovenstudies. Daarnaast is hij docent aan de Graduate School of Communication aan de Universiteit van Amsterdam.
Hans Schuman is lector bij Fontys OSO in Tilburg en heeft als onderzoeksopdracht 'Interdisciplinair werken in de context van onderwijs en zorg', met als specifieke aandachtsgebieden ambulante begeleiding, transitie en moeilijk interpreteerbaar gedrag bij leerlingen met een ernstig verstandelijke beperking.
Nicolina Montesano Montessori coordineert de opleiding Spaans op de Hogeschool Utrecht. Zij is gepromoveerd op kritische discoursanalyse. Zij is geinteresseerd in de relatie tussen onderzoek en maatschappelijke vernieuwing en richt zich op thema's als inclusief onderwijs en burgerschap.