Vakkennis alleen is niet meer voldoende als je goed wilt zijn in je vak. Instrueren, coachen, leidinggeven, onderhandelen of een professionele mening uitdragen vragen om goede communicatievaardigheden. Dit boek leert je effectief communiceren aan de hand van relevante theorie en tal van voorbeelden uit de praktijk.
Professionele gespreksvoering bestaat uit drie delen. In het eerste deel worden de basisregels van professionele gespreksvoering uitgelegd. Deel twee gaat in op complexe gespreksvaardigheden zoals het verhelderen van vragen, coachen, conflicthantering, onderhandelen, overtuigen en presenteren. In het derde deel staan praktische gespreksmodellen centraal die voortbouwen op de vaardigheden uit deel twee. Zo komen onder andere het slechtnieuwsgesprek, het helpende gesprek, het verkoopgesprek en het teamgesprek aan de orde. Deze geheel geactualiseerde nieuwe editie besteedt ook aandacht aan het werkbegeleidingsgesprek en digitale communicatie.
Professionele gespreksvoering is geschikt voor studenten in het hoger onderwijs. Daarnaast kunnen zowel beginnende als ervaren professionals in iedere discipline dit boek gebruiken als naslagwerk. Door de vele opdrachten kan het boek bovendien gebruikt worden als basis voor het geven van lessen en trainingen. Studenten kunnen ook zelfstandig hun communicatievaardigheden oefenen.
Op MyLab vind je de eText van het hele boek. Daarnaast worden er verschillende extra’s aangeboden, waaronder opdrachten, verdiepende hoofdstukken en gespreksformulieren.
Nieuw in deze editie
Deze 3e editie is volledig herzien en geactualiseerd. Zo zijn er twee nieuwe hoofdstukken in het boek opgenomen over het voeren van een team- en een hulpverlenersgesprek. Ook is er extra aandacht voor online communicatie.
Doelgroep
Professionele gespreksvoering is geschikt voor studenten in het hogeronderwijs. Daarnaast kunnen zowel beginnende als ervaren professionals dit boek gebruiken als naslagwerk.