Onderzoek doen is een beknopte, duidelijke en overzichtelijke handleiding onder zoeksvaardigheden voor studenten die beginnen met onderzoek. Naast de basis beginselen van het doen van onderzoek leren studenten de opzet en waarde te beoordelen van andere onderzoeken.
Het boek kent drie centrale thema’s: onderzoeksvaardigheden, statistiek en rapportage. Deze thema’s worden in afzonderlijke delen behandeld, waarbij een doorlopende casus de samenhang tussen de onderwerpen inzichtelijk maakt. De auteur gebruikt toegankelijke voorbeelden waardoor een koppeling gemaakt wordt tussen theorie en praktijk. Aan de hand van opdrachten worden kennis, inzichten en vaardigheden getoetst.
In Onderzoek doen worden verder de volgende onderwerpen behandeld:
• Het werken met exploratieve technieken
• Het ontwerpen van onderzoek
• Het verzamelen van onderzoeksgegevens en het maken van een datamatrix
• Het werken met veelgebruikte statistische methoden uit MS Excel en SPSS
• Het werken met verzamelingen, tabellen, grafieken en samenhang
• Het presenteren van onderzoeksresultaten
In deze tweede herziene editie zijn nieuwe cases toegevoegd evenals kaders waarin criteria staan voor het maken van een vragenlijst en het bepalen van een doelgroep. Ook is de beschrijving van het kwalitatief onderzoek uitgebreid.
Dit boek is geschikt voor iedereen die te maken heeft met onderzoek, ongeacht studierichting of beroepspraktijk. Door de opzet van het boek met vragen, opdrachten en mogelijkheden tot reflectie, is het ook geschikt voor zelfstudie. Op de online leeromgeving MyLab vind je extra ondersteunend studie- en lesmateriaal.
Frank Plooij werkte na zijn studie bedrijfseconomie en organisatiepsychologie als organisatieadviseur. Sinds 2003 doceert hij vakken als methoden & technieken en organisatiekunde. Daarnaast is hij werkzaam als zelfstandig adviseur op het gebied van trainingen en businessconsulting.