Hoe je als dienstverlener werkt, hangt af van factoren als je beroepsrol, je persoonlijke werkwijze, en richtlijnen en beleid van de organisatie. Door de tijd heen zien we dat de rollen en focus zijn veranderd: als SJD’er geef je steeds minder enkel specifiek juridisch advies, maar word je steeds meer een begeleider die langdurig met dezelfde cliënt te maken heeft. Met dit boek krijg je de unieke mogelijkheid om de specifieke doelgroepen van de SJD’er te leren kennen.
Aan de hand van talrijke casussen passen de auteurs op een levendige manier het brede palet aan kennis en vaardigheden op het gebied van motiverende gespreksvoering toe. Zo bevat elk hoofdstuk uitgewerkte gesprekken met voorbeeldzinnen van een praktijksituatie waarin je als SJD’er met mensen uit een bepaalde doelgroep te maken kan krijgen.
Nieuw in deze editie zijn de thema’s ‘cliënten met een verblijfsstatus’ en ‘cliënten met problemen rondom gezondheid’. Alle hoofdstukken zijn herzien op basis van nieuwe sociaalwetenschappelijke, methodische inzichten, bijvoorbeeld op het gebied van stresssensitieve dienstverlening, outreachend werken en het interdisciplinair samenwerken rondom multiprobleemgezinnen. De casuïstiek is opgezet aan de hand de nieuwste technieken en de recentste wet- en regelgeving.
Dit boek is geschreven voor studenten Sociaal Juridische Dienstverlening en is uitermate geschikt als voorbereiding op een stage of de beroepspraktijk. Ook voor professionals die al in het SJD-veld werkzaam zijn, is dit boek goed bruikbaar om het inzicht in doelgroepen te vergroten en vaardigheden te verfijnen en uit te breiden.
In dit boek zit een toegangscode voor MyLab, een online leeromgeving met ondersteunend studie- en lesmateriaal voor zowel studenten als docenten. Je vindt hier onder andere het volledige boek in digitale vorm (eText), een begrippentrainer, toetsvragen en video’s waarin motiverende technieken te zien zijn in verschillende fasen van gedragsverandering.
Deleaan Ruitenberg en Josine van Loon zijn beiden psycholoog, geregistreerd supervisor en werkzaam als docent SJD bij de Hogeschool Utrecht. Zij verzorgen onderwijs op het gebied van methodiek, gespreksvoering en sociale wetenschappen.