Observeren en rapporteren behandelt de vaardigheden die nodig zijn om het denken en voelen van de observator professioneel af te stemmen op de observatie. Als leidraad wordt de FACE©-methode gebruikt, die helpt inzicht te krijgen in de eigen beeldvorming en deze waar nodig deskundig bij te sturen.
Deel I biedt de wetenschappelijke basis om verantwoord te observeren en begeleidt de student op het leertraject van alledaags naar professioneel observeren. In deel II worden de praktische observatievaardigheden uitgewerkt door middel van een stappenplan. Aan de hand van praktijkvoorbeelden en oefeningen gaat de student actief aan de slag met de stof.
Deze derde editie is aangepast aan recente inzichten en aangevuld met FACE©-tools om nog beter aan te sluiten op de praktijk. Nieuw bij deze editie is de digitale observatietraining. Door middel van opdrachten met video's en feedback ondersteunt deze training de student stap voor stap bij het zelfstandig opstellen en uitvoeren van een professionele observatie. De observatietraining is met de bijgeleverde toegangscode beschikbaar via Pearson MyLab. Op www.pearsonmylab.nl is bovendien extra studie- en lesmateriaal beschikbaar, zoals meerkeuzevragen, een begrippentrainer en werkschema's die als handleiding dienen voor het professioneel observeren.
Observeren en rapporteren is in de eerste plaats geschikt voor studenten van sociaalagogische, psychologische, pedagogische en (para)medische opleidingen. Bovendien is het boek toegankelijk voor professionals die hun observatievaardigheden verder willen ontwikkelen.
Smadar Celestin-Westreich is als hoofddocente verbonden aan de faculteit Psychologie en Educatiewetenschappen van de Vrije Universiteit Brussel. Daarnaast leidt zij de praktijk, het onderzoek en de opleidingen van het multi-site FACE©-programma. Zij is auteur van onder andere het handboek Kind-, opvoedings- en gezinsdiagnostiek in FACE©-perspectief en de Familie Relatie Test.
Leon-Patrice Celestin is als psychiater en 'praticien hospitalier' werkzaam in Brussel en Parijs. Hij leidt de interventies en het onderzoek van het FACE©-programma en verzorgt bijscholing voor professionals in de geestelijke gezondheidssector. Hij is auteur van verschillende wetenschappelijke publicaties.