Interactieve vaardigheden in de zorg is gericht op de communicatie tussen zorgverlener en cliënt of patiënt. Het leert de verpleegkundige in opleiding zijn of haar belangstelling voor de patiënt op een professionele wijze vorm te geven. Aan de hand van een stapsgewijze methodiek wordt de student vertrouwd gemaakt met:
- luisterend helpen;
- motiverende en oplossingsgerichte gesprekken voeren;
- omgaan met de belangen van zorgvragers;
- richting geven aan gesprekken met de sociale omgeving van zorgvragers.
De sterke theoretische basis wordt telkens gekoppeld aan de praktijk. Zo bevat het boek veel praktijkvoorbeelden en staan op MyLab onder andere ook video’s om praktijksituaties te oefenen.
Nieuw in deze editie
In deze vierde editie wordt uitgebreid stilgestaan bij de relevante beroepscompetenties zoals vervat in het Beroepsprofiel 2020 en de verschillende CanMEDS-rollen. Nieuwe hoofdstukken zijn toegevoegd over motiverende gespreksvoering, intercollegiale communicatie en shared decision making.
Op MyLab staan nieuwe video’s waarmee studenten praktijksituaties kunnen oefenen. Hier is ook 'Jezelf als instrument' te vinden, een instrument voor zelfreflectie en zelfontwikkeling.
Doelgroep
Interactieve vaardigheden in de zorg is geschreven voor studenten in het hoger onderwijs, maar is ook geschikt als opfrisser voor ervaren zorgverleners.