In Groepsdynamica worden groepen en de manier waarop individuen in een groep functioneren bestudeerd. Daarbij wordt onder andere gekeken naar de ontwikkeling, communicatie, vaardigheden en doelen van een groep.
Met behulp van individuele, diagnostische en groepsoefeningen wordt de behandelde theorie in de praktijk gebracht. Studenten worden uitgedaagd hun eigen groepsgedrag te bestuderen. Zo ervaren zij zelf de werking van groepsdynamica en doen zij kennis op over hun eigen rol in groepsprocessen.
In deze editie is een aantal thema’s aangevuld of toegevoegd, zoals sociale interdependentie, gezamenlijke besluitvorming, positieve macht en diversiteit. Verder is het boek vanzelfsprekend geactualiseerd met nieuwe ontwikkelingen uit de praktijk en theorie, en recente onderzoeksresultaten.
Met de toegangscode voor de digitale leeromgeving MyLab hebben studenten beschikking over de eText (de digitale versie van het boek), een begrippentrainer, meerkeuzevragen, cases en opdrachten, weblinks en verdiepingshoofdstukken.
David W. Johnson is hoogleraar aan de University of Minnesota en is mededirecteur van het Cooperative Learning Center. Daarnaast heeft hij jaren gewerkt als organisatieadviseur en psychotherapeut. Frank P. Johnson heeft decennialange ervaring op het terrein van de toegepaste gedragswetenschap, waarvan 13 jaar als docent groepscounseling.
Dit boek is bewerkt voor de Nederlandstalige markt door Ed Caffin en Karlan van Ieperen-Schelhaas. Ed Caffin doceert aan de Hogeschool van Amsterdam en de Vrije Universiteit in Amsterdam. Karlan van Ieperen-Schelhaas is als docent verbonden aan de Christelijke Hogeschool Ede.