Voor verpleegkundigen is het noodzakelijk dat zij theoretische kennis bezitten over het verpleegkundig proces, maar ook dat zij die kennis kunnen vertalen naar praktische zorg en interpersoonlijke vaardigheden. In dit boek komen beide aspecten aan de orde.
Kritisch denken binnen het verpleegkundig proces verdeelt het verpleegkundig proces in vijf fasen, waarbij telkens een prominente plek voor de CanMEDS-rollen is opgenomen: anamnese, diagnose, resultaten, verpleegkundige interventies en evaluatie.
Studenten worden gestimuleerd bij iedere fase in het verpleegkundig proces kritisch na te denken. Zo wordt bij de uitleg over het opstellen van een diagnose gelijktijdig uitgebreid aandacht besteed aan het diagnoseproces. Een gedetailleerde uitleg over werkbare zorgplannen wordt ingeleid door een kritische reflectie over de keuze voor bepaalde resultaten en interventies van de zorgplannen. Op deze manier leren studenten de redenen voor hun klinische keuzes zorgvuldig af te wegen. Concrete voorbeelden, oefeningen, opdrachten en casussen helpen studenten de stof te begrijpen en toe te passen.
Nieuw in deze editie
In de 6e editie is er meer aandacht voor de CanMEDS-rollen in het verpleegkundig proces. Daarnaast is het boek nu in twee delen opgedeeld. In het basisdeel wordt een uitgebreid overzicht van het verpleegkundig proces gegeven, aan de hand van de CanMEDS-rol ‘Zorgverlener’. Dit deel wordt als kapstok gebruikt voor de rest van het boek en is uitermate geschikt voor eerstejaars studenten. In het tweede deel wordt voor meer ervaren studenten aan de hand van de overige CanMEDS-rollen een verdieping in de processtappen aangebracht.
Een belangrijke aanvulling op deze titel is de bijbehorende adaptieve e-learningmodule van Datzaljeleren.nl, wat deze titel zeer geschikt maakt omin te zetten voor blended-learningmethoden.
Doelgroep
Studenten gezondheidszorg in Nederland en Vlaanderen