Verpleegkundige vaardigheden deel 1 en 2 vormen samen dé methode voor het onderwijzen van verpleegkundige vaardigheden. Dit tweede deel behandelt de complexere handelingen die een verpleegkundige op de verpleegafdeling uitvoert, zoals diagnostisch onderzoek, instandhouding van de bloedcirculatie en palliatieve zorg bij terminale patiënten. Deel één bevat de basisvaardigheden die iedere verpleegkundige nodig heeft voor het verlenen van kwalitatieve zorg.
Elk hoofdstuk begint met uitleg van de theoretische achtergrond en vervolgt met een bespreking van bijbehorende praktische verpleegkundige handelingen. Aan de hand van klinische en juridische aandachtspunten, uitkomsten van wetenschappelijk onderzoek en gerontologische aandachtspunten wordt er verdieping aangebracht. De hoofdstukken zijn zo samengesteld dat het boek past in elk didactisch model. Studenten kunnen er ook zelfstandig mee aan de slag en het kan als naslagwerk dienen voor professionals in de praktijk.
Een belangrijke aanvulling op deze boeken is het online platform Datzaljeleren.nl. Door deze blended-learningmethode leert de student de handelingen effectief online via de vele video’s en interactieve opgaven in de Skills Trainers. De student leert op deze manier niet alleen hoe, maar ook waarom de handeling op een bepaalde manier wordt uitgevoerd; de start van klinisch redeneren. Daarnaast maakt het adaptieve systeem van opgaven de studieboekteksten toegankelijk in een context die de student begrijpt en aanspreekt.
Nieuw in deze editie
De 9e editie van het boek is volledig geactualiseerd. De belangrijkste wijziging is dat de inhoud volledig conform de Vilans-protocollen is herschreven, van zowel het boek als het materiaal op Datzaljeleren.nl.
Doelgroep
Verpleegkundige vaardigheden is geschreven voor studenten verpleegkunde in het hoger onderwijs. Daarnaast is het zeer geschikt als naslagwerk voor professionals in de praktijk.