Werken met doelgroepen in de Sociaal Juridische Dienstverlening biedt studenten een unieke mogelijkheid om de specifieke doelgroepen van de SJD’er te leren kennen. Aan de hand van casuïstiek worden de theorie en vaardigheden op het gebied van motiverende gespreksvoering op een levendige manier toegepast. Zo bevat elk hoofdstuk uitgewerkte gesprekken van een praktijksituatie waarmee de student als SJD’er te maken kan krijgen.
In deze herziene editie zijn de veranderingen in het sociale domein vertaald naar de huidige SJD-praktijk. Daarnaast krijgt de student in deze editie meer mogelijkheden om zelf met de theorie aan de slag te gaan. De digitale leeromgeving MyLab NL is hiervoor een belangrijke aanvulling. Via www.pearsonmylab.nl hebben studenten en docenten de vrije beschikking over een uitgebreide hoeveelheid ondersteunend materiaal, zoals zelfstudievragen, een begrippentrainer en voorbeeldvideo's van een ‘fout’ en een ‘goed’ motiverend gesprek.
Dit boek is geschreven voor studenten Sociaal Juridische Dienstverlening en is uitermate geschikt om te gebruiken als voorbereiding op een stage of praktijkervaring. Ook voor professionals die al in het SJD-veld werkzaam zijn, is dit boek goed bruikbaar om het inzicht in doelgroepen te vergroten en vaardigheden te verfijnen en uit te breiden.
Deleaan Ruitenberg en Josine van Loon zijn beiden psycholoog, geregistreerd supervisor en werkzaam als docent SJD bij de Hogeschool Utrecht. Zij verzorgen onderwijs op het gebied van methodiek, gespreksvoering en sociale wetenschappen.