Oplossingsterichte vragen aan kinderen en hun omgeving

in (G)GZ en onderwijs

Voorzijde
Achterzijde
Inkijkexemplaar
39,95
Vandaag besteld,
maandag verzonden
Met 5% studentenkorting
voor 37,95 i
+
Bestel
ISBN: 9789043035194
Uitgever: Pearson Benelux B.V.
Verschijningsvorm: Paperback
Auteur: Frederike Bannink Eva Kuiper
Druk: 1
Taal: Nederlands
Verschijningsjaar: 2016
NUR: Psychotherapie en andere therapieën

Dit is niet het eerste boek over oplossingsgericht werken met kinderen. Het is wel het eerste boek waarin naast theorie en praktijk zeer veel oplossingsgerichte vragen bijeen zijn gebracht. Deze vragen vormen de kern van oplossingsgericht werken. Ze helpen professionals om op het oplossingsgerichte spoor te geraken én te blijven.

Dit boek is bedoeld om kinderen en hun omgeving te helpen een beter leven op te bouwen. Het beoogt hun welbevinden te bevorderen door professionals in de (geestelijke) gezondheidszorg en het onderwijs oplossingsgerichte ideeën, vragen, en vaardigheden aan te reiken. Oplossingsgericht werken zorgt ervoor dat er meestal minder gesprekken nodig zijn, de autonomie van cliënten gewaarborgd is, en er minder burn-out bij professionals optreedt.

De oplossingsgerichte aanpak past goed bij de manier waarop kinderen naar de wereld kijken: er is geen kind dat graag over problemen praat. Ze kijken liever vooruit in plaats van moeilijkheden te analyseren. We nodigen iedereen die werkt met kinderen en hun omgeving uit hetzelfde te doen en de focus te verleggen van het repareren van wat er mis is naar het bouwen aan wat er goed gaat: from wrong to strong.

Fredrike Bannink is klinisch psycholoog en kinder- en jeugdpsycholoog specialist. Ze heeft een praktijk voor therapie, training, coaching en mediation te Amsterdam. Ze is internationaal spreker, trainer en auteur van meer dan 30 boeken op het gebied van oplossingsgerichte gespreksvoering, positieve psychologie en CGt. www.fredrikebannink.com

Eva Kuiper is forensisch orthopedagoog. Zij is werkzaam als gedragswetenschapper bij gezinshuizen en geeft trainingen in oplossingsgericht werken. Samen met Bannink publiceerde zij artikelen over veerkracht in de jeugdhulpverlening en het onderwijs.