In de business-to-businessmarkt zijn allerlei beslissers en beïnvloeders betrokken bij het salesproces. Sales- en accountmanagement is daardoor een complex besluitvormingsproces waarin strategiekeuzes moeten worden gemaakt om de klant tot koop te laten overgaan.Sales- en accountmanagement behandelt het salesproces in de gehele breedte, inclusief sales leadership. Dit boek geeft instrumenten om de salesafdelingen in staat te stellen het leiderschap centraal in te zetten. Enerzijds om de klant te helpen zijn missie te verwezenlijken, anderzijds om de belangen van de eigen organisatie goed te behartigen.In dit boek wordt onder andere ingegaan op de volgende vragen:* Wat betekent de dynamiek van vraag en aanbod voor sales?* Wat zijn de gevolgen van digitalisering en globalisering voor de salesorganisatie?* Hoe kan de salesorganisatie een rol van betekenis spelen in het bepalen van de strategie van de organisatie?* Wie neemt de leiding om de organisatie klantgerichter te maken?* Hoe kun je je persoonlijke effectiviteit als sales leader vergroten?Dit boek is bedoeld voor studenten op hbo-niveau en universitair niveau die hun kennis over sales- en accountmanagement willen uitbreiden. Daarnaast is het ook te gebruiken door sales professionals met belangstelling voor nieuwe ideeën met betrekking tot de inrichting van de salesorganisatie.Dit boek wordt geleverd met een toegangscode voor Pearson XTRA. Op deze websitewww.pearsonxtra.nl staat voor zowel studenten als docenten extra studiemateriaal zoalsvragen, video's en uitwerkingen.Willem van Putten werkt als managing director Asia Pacific voor het energieadviesbureau KEMA en hij is als kerndocent betrokken bij de Sales Leadership masterclass aan Nyenrode Business Universiteit en aan de Erasmus Universiteit.Annette Schenk is teamleider aan de faculteit Media en Journalistiek van de Hogeschool Utrecht. Zij werkt daarnaast als trainer, adviseur en coach. Faust Mertens is director van het Sales Leadership programma aan de Rotterdam School of Management van de Erasmus Universiteit. Hij adviseert Nederlandse en internationale ondernemingen op het terrein van strate gisch en commercieel beleid en sales performance.