Observeren en rapporteren behandelt de essentiële kennis en vaardigheden die nodig zijn voor een professioneel verantwoorde observatie. Als leidraad wordt het FACE©-model gebruikt. Dit model gaat uit van de systematische afstemming van het eigen denken en voelen op het professionele handelen, waardoor de lezer een zelfkritische benadering ontwikkelt. Deel I begeleidt de student op het leerpad van alledaags naar professioneel observeren. In deel II is het (systematisch) observeren uitgewerkt in een stappenplan. Aan de hand van praktijkvoorbeelden, cases en opgaven kan de student actief aan de slag met de stof. Deze tweede editie is aangepast aan recente inzichten en uitgebreid met praktijkvoorbeelden en definities. Aan deze editie is een Pearson XTRA website gekoppeld. Op www.pearsonxtra.nl is veel extra studie- en lesmateriaal beschikbaar, zoals meerkeuzevragen, een begrippentrainer en werkschema's die je in de praktijk begeleiden om stap-voor-stap een professionele observatie uit te voeren en uit te werken. Observeren en rapporteren is in de eerste plaats geschikt voor studenten van sociaalagogische, psychologische en pedagogische opleidingen. Bovendien is het toegankelijk voor professionals die hun observatievaardigheden willen ontwikkelen. Smadar Celestin-Westreich is als hoofddocente verbonden aan de faculteit Psychologie en Educatiewetenschappen van de Vrije Universiteit Brussel. Daarnaast leidt zij de opleidingen, de klinische praktijk en het onderzoek van het multi-site FACE©-programma. Zij is auteur van onder andere het handboek Kind-, opvoedings- en gezinsdiagnostiek in FACE©-perspectief en de Familie Relatie Test. Leon-Patrice Celestin, is als psychiater en 'praticien hospitalier' werkzaam in Brussel en Parijs. Hij leidt de interventie- en onderzoeksonderdelen van het FACE©-programma en verzorgt bijscholing voor professionals in de geestelijke gezondheidssector. Hij is auteur van verschillende wetenschappelijke publicaties.