Organisatieveranderingen zijn geen incidentele gebeurtenissen. Organisaties proberen tijdig veranderingen te onderkennen zodat ze producten, structuren, processen en doelen op een effectieve manier kunnen aanpassen. Hiervoor kunnen diverse redenen zijn: het bevorderen van intern ondernemerschap en flexibiliteit, het snel en winstgevend op de markt kunnen brengen van nieuwe producten met een korte levenscyclus en klant- en procesgericht willen werken.In deze context is Verandermanagement geschreven. Het boek is een praktische handleiding voor managers en studenten in het hoger onderwijs en gaat in op vragen die de kern van het begrip 'verandermanagement' vormen:* Hoe reageert een organisatie op veranderingen in haar omgeving?* Is een organisatie bereid te veranderen?* Hoe worden veranderprocessen ontwikkeld en geïmplementeerd?* Hoe kan leiding gegeven worden aan veranderprocessen?* Welke aanpak is geschikt en welke instrumenten of methoden kan een* manager gebruiken?Het boek biedt de lezer een geïntegreerd model om noodzakelijke veranderingen te constateren en systematisch aan te pakken. Het analyseert de organisatie en omgeving en bespreekt de daarbij behorende relevante theorieën en technieken, veranderstrategieën, interventies en de belangrijkste succes- en faalfactoren. Ook de menselijke factor komt daarbij aan bod.Deze derde editie van Verandermanagement bevat, naast een vereenvoudigd en duidelijker model van verandermanagement, geactualiseerde praktijkvoorbeelden en cases aan het begin van elk hoofdstuk.Dit boek wordt geleverd met een toegangscode voor Pearson XTRA. Op de website www.pearsonxtra.nl staat voor zowel studenten als docenten extra studie- en lesmateriaal zoals vragen, praktijkcases en uitwerkingen.Henk Kleijn en Fred Rorink zijn beiden als hoofddocent verbonden aan Saxion Hogescholen.