In dit boek wordt de verpleegkundestudent gestimuleerd kritisch na te denken over iedere fase van het verpleegkundig proces. Zo wordt bij het leren opstellen van een diagnose gelijktijdig uitgebreid aandacht besteed aan het diagnostisch proces. Een gedetailleerde uitleg over zorgplannen wordt ingeleid door een kritische reflectie op de keuze van resultaten en interventies. Op deze manier leren studenten de redenen voor hun klinische keuzes zorgvuldig af te wegen.
Door middel van theorie en praktische oefeningen wordt in dit boek het
verpleegkundig proces grondig doorgenomen. Zo komen informatieverzamelingsmethoden, diagnostische) redeneervaardigheden, het plannen
van de verpleegkundige zorg, en het uitvoeren en evalueren van de zorgverlening
uitvoerig aan de orde. Concrete voorbeelden, opdrachten en casussen helpen studenten de stof te begrijpen en toe te passen.
Kritisch denken binnen het verpleegkundig proces verdeelt het verpleegkundig
proces in vijf fasen:
* anamnese: gegevens verzamelen, ordenen en controleren;
* diagnose: de gezondheidssituatie analyseren en omschrijven;
* planning: wenselijke resultaten en benodigde interventies kiezen;
* uitvoering: de interventies uitvoeren;
* evaluatie: de gezondheidssituatie voor en na de interventies vergelijken.
Dit boek bevat een toegangscode voor Pearson XTRA. Op www.pearsonxtra.nl staat veel aanvullend studie- en lesmateriaal, zoals extra vragen, de uitwerkingen
van vragen uit het boek en een digitale versie van het boek.
Judith M. Wilkinson is (co)auteur van diverse uitgaven op het gebied van
zorgverlening en verpleegkunde. Bewerkers Roos Nieweg en Wolter Paans zijn beiden verbonden aan de Hanzehogeschool Groningen als verplegingswetenschapper
en docent-onderzoeker.