De primaire taak van een sociaaljuridisch dienstverlener is het geven van juridisch advies. Steeds vaker krijgt de SJD'er echter te maken met cliƫnten met complexere problemen, zoals verslaving of depressie en met gezinnen waarin meerdere (complexe) problemen voorkomen. De algemene communicatieve vaardigheden die de SJD'er tijdens zijn studie heeft opgedaan zijn vaak niet op deze complexe situaties berekend.Werken met doelgroepen in de Sociaal Juridische Dienstverlening speelt hierop in. In het boek staat de communicatie met cliƫnten met bijvoorbeeld psychische problemen, een verstandelijke beperking of verslavingproblematiek centraal. Hierbij beoogt het boek de student:- inzicht te geven in de kenmerken en achtergronden van specifieke doelgroepen- concreet uitgewerkte tips te geven voor de communicatie met iedere specifieke doelgroep- aandachtspunten aan te kaarten binnen methodisch handelenBelangrijk focus in het boek is motiverende gespreksvoering. Een apart hoofdstuk bespreekt wat dit is; vervolgens wordt het ingezet in ieder hoofdstuk en bij voorbeeldgesprekken. DoelgroepStudenten in het hoger onderwijs die de opleiding sociaal juridische dienstverlening volgen.