Vakkennis alleen is niet meer voldoende als je goed wilt zijn in je vak. Instrueren, adviseren, coachen, leidinggeven, bemiddelen, onderhandelen, controleren of een professionele mening verkondigen: goede communicatievaardigheden zijn essentieel voor iedere hoogopgeleide professional. Dit boek leert je effectief communiceren aan de hand van relevante theorie en tal van voorbeelden uit de praktijk. In ieder hoofdstuk vind je opdrachten waarmee je de jouw professionele communicatievaardigheden kunt vergroten. Het boek bestaat uit drie delen. In deel een worden de basisregels van professionele gesprekvoering uitgelegd. Deel twee gaat in op complexe gespreksvaardigheden zoals het verhelderen van vragen, coachen, onderhandelen en overtuigen. In deel drie staan praktische gespreksmodellen centraal die voortbouwen op de vaardigheden uit deel twee. Zo komen onder andere het slechtnieuwsgesprek, het sollicitatiegesprek en het verkoopgesprek aan de orde. Professionele gespreksvoering is geschikt voor studenten aan het hoger onderwijs. Daarnaast kunnen zowel beginnende als ervaren professionals in iedere discipline het gebruiken als naslagwerk. Door de vele opdrachten kan het boek bovendien gebruikt worden als basis voor het geven van lessen en trainingen. Op de website www.pearsoneducation.nl/reekers worden verdiepende hoofdstukken aangeboden. Daarnaast vind je er voorbeelden, gespreksformulieren en schema's met deelvaardigheden die je kunnen helpen bij het maken van de opdrachten uit het boek. Martin Reekers (1951) is docent bij de opleiding Personeel en Arbeid aan de Hogeschool Rotterdam. Hij heeft jarenlange ervaring als docent, communicatietrainer en consultant onderwijsontwikkeling. Rupert Spijkerman (1943) was docent bij Personeel en Arbeid aan Fontys Hogescholen. Tegenwoordig is hij directeur van Loopbaanplan Spijkerman bv en verzorgt hij trainingen op het gebied van loopbaanbegeleiding, gespreksvoering en coaching.