Inkoop bespreekt alle aspecten van een van de veelzijdigste functies binnen een bedrijf: de inkoopfunctie. In het boek worden een aantal factoren behandeld die bepalend zijn voor een succesvolle inkoop, zoals klanthouding, inkooporganisatie en -automatisering,
informatievoorziening en flexibiliteit. Daarnaast wordt er ruimschoots aandacht besteed aan ontwikkelingen in het vakgebied zoals inkoopsamenwerking, outsourcing, e-procurement, supply chain management en duurzaam inkopen.
Centraal in het boek staan de volgende vragen:
* Wat is een goede inkoopstrategie?
* Hoe stem je inkoop af op andere afdelingen binnen een organisatie?
* Hoe stem je inkoop af op interne klanten?
* Hoe vertaal je de strategie van een organisatie naar duidelijke inkoopdoelstellingen?
* Hoe stel je prioriteiten bij investeringen in inkoop?
* Wie zijn de beste partners voor inkoopsamenwerking?
Dit boek bevat een compleet overzicht van alle facetten van inkoop en heeft een logische opbouw. Ieder hoofdstuk sluit af met toetsvragen en een case waarin een praktijkvoorbeeld wordt besproken.
Inkoop is geschreven voor studenten binnen het hoger onderwijs.
Peter Streefkerk is oprichter en directeur van Respect Inkoopconsultancy voor interimmanagement, advisering, detachering, training en coaching. Daarnaast is hij gastdocent bij post-hbo-opleidingen. Hij is auteur van onder meer Inkopen voor Dummies. Walther Ploos van Amstel is hoogleraar logistiek aan de Nederlandse Defensie Academie en senior adviseur bij TNO Mobiliteit en Logistiek. Daarnaast doceert hij als gastdocent regelmatig op diverse universiteiten in Nederland. Hij heeft meerdere succesvolle studieboeken op zijn naam staan; eerder verscheen bij Pearson Education het boek Logistiek.