Wat is de toegevoegde waarde van de marketingfunctie voor een organisatie? Hoemaakt de marketeer duidelijk dat hij meer budget nodig heeft? Hoe verklaart demarketeer achteraf waarom de resultaten tegenvallen of juist meevallen? Zijn deze resultaten toe te wijzen aan zijn marketingkeuzes of zijn er andere verklaringen te vinden? Marketeers lopen steeds vaker tegen deze vragen aan. We spreken dan over accountability in de marketingfunctie. De vraag is: hoe maak je de marketingfunctie accountable?Marketing en accountability gaat hier dieper op in. De aandacht gaat uit naar het vooraf expliciet en transparant onderbouwen van marketingbeslissingen. Na de uitvoering wordt onderzocht of de marketingactiviteiten daadwerkelijk hebben geleid tot het vooraf gewenste resultaat en waarom dat wel of niet zo is. Deze uitkomsten worden dan weer gebruikt voor een volgende planningsronde, waarmee de zogenoemde 'PDCA-cirkel' wordt rondgemaakt.Marketing en accountability richt zich voornamelijk op HBO-studenten, met voorkennis van marketing, die oplossingen voor hun marketingproblemen explicieter en transparanter moeten onderbouwen. Elk hoofdstuk begint met competentiedoelen en sluit af met een overzicht van kernbegrippen en zelfstudievragen.Rien Hummel is docent marketing aan het Instituut Marketing & Management van deHanzehogeschool Groningen en is tevens betrokken bij de executive MBA Groningenen NIMA-C opleiding van de Hanzehogeschool Groningen. Van zijn hand verscheneneerder de boeken Marketingplanning en Marketing met ICT.