Kenmerkend voor de methode Tendens zijn de specifieke beroepssituaties. Naast aandacht voor kennis is in het lesmateriaal van Tendens veel aandacht voor de beroepscompetenties. Door samenwerking met de professionele praktijk wordt een goed beeld gegeven van de toekomstige werkomgeving en worden de juiste kennis, vaardigheden en gedrag geleerd.
Als leidinggevende in de horeca, facilitaire, reis- of recreatiebranche stuur je een team van medewerkers aan. Je vertaalt het beleid van het bedrijf naar de werkvloer en zorgt ervoor dat jouw medewerkers hun taken volgens de afspraken en met plezier kunnen uitvoeren. Je verdeelt de werkzaamheden en maakt een werkrooster, waarbij je de medewerkers met hun kwaliteiten op de juiste plek zet. Op basis van opbrengsten- en kostenberekeningen maak je een begroting. Je houdt in de gaten of de budgetten niet worden overschreden en zoekt manieren om de opbrengsten te verhogen. Je medewerkers stuur je aan op het behalen van persoonlijke en teamdoelstellingen. Daarbij begeleid je iedere medewerker op een manier die bij hem past en motiveert en zorg je voor een goede samenwerking in het team. Je houdt werkoverleg en voert verschillende een-op-eengesprekken, zoals sollicitatiegesprekken en beoordelingsgesprekken.
Bij dit theorieboek hoort het Werkboek Leidinggeven.