Tendens Toerisme en Recreatie draagt bij aan de ontwikkeling tot gastvrije en klantgerichte dienstverleners. Als dienstverlener gaat de student aan de slag in bedrijven die gericht zijn op toerisme, recreatie en vrije tijd. Door de samenwerking met de professionele praktijk wordt een realistisch beeld gegeven van de toekomstige werkomgeving. Met actuele en uitdagende opdrachten worden de juiste kennis, vaardigheden en gedrag geleerd.
In dit werkboek is de kerntaak Realiseert commercieel aanbod uitgewerkt voor de verblijfsrecreatie. Je maakt kennis met de mogelijkheden van promotie en marketing. Hoe kun je bestaande gasten aan je binden en bieuwe gasten werven? Daarvoor is kennis van het product dat je verkoopt heel belangrijk. Je moet weten wat er op het recreatiebedrijf allemaal mogelijk is, wat de inhoud van het aanbod is en voor welke doelgroep. Daarom is er aandacht voor zowel productkennis als marketing.
In dit werkboek wordt verwezen naar theorieboeken uit zowel het basisdeel als het profieldeel: Commerciƫle dienstverlening, Communicatie in toerisme en recreatie | online & offline, Bestemmingen: Nederland en de buurlanden en Producten en diensten voor toerisme en recreatie.